Zdefiniowanie pojęcia reklamy
23 maja 2013
Słowo
reklamawywodzi się od łacińskiego określenia
clamo, które oznacza głośne wołanie, krzyczenie, hałasowanie, wzywa
nie.
[1]Etymologiczne znaczenie tego słowa wskazuje na pierwsze narzędzie reklamy, jakim było przywoływanie potencjalnych klientów i polecanie oferowanych towarów. W ten sposób swoje produkty i usługi zachwalali sprzedawcy wina, piekarze, dekarze czy właściciele karczm i zajazdów.
[2]
Reklama stanowi przedmiot badań wielu dziedzin nauki, m.in. prawa, psychologii, socjologii, zarządzania czy też etyki. W literaturze przedmiotu spotyka się wiele definicji pojęcia reklama. Są one jednak zróżnicowane, ze względu na to, jaką dziedzinę nauki prezentuje autor opracowania.
Niektórzy autorzy wskazują, że reklamę można definiować w sposób uproszczony lub bardziej poszerzony. W zakresie węższym reklamę można rozumieć, jako „rozpowszechnienie wiadomości o usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się popytu”. Szerszym pojęciem jest rozumienie reklamy, jako „drukowane, rękopiśmienne, ustne lub graficzne powiadomienie o osobie, towarze, usługach lub ruchu społecznym jawnie pochodzące od zamawiającego reklamę i opłacone przez niego w celu zwiększenia zbytu, rozszerzenia klienteli, otrzymania głosów lub publicznej akceptacji”.
[3]
Celem reklamy jest zazwyczaj przekonanie odbiorców o zaletach produktu i korzyściach wynikających z jego zakupu. Poprzez przekazanie pozytywnych informacji, producent stara się zainteresować towarem potencjalnych nabywców, wywołać potrzebę posiadania danego produktu i w ten sposób doprowadzić do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży.
Źródło: Kamil Kalicki
[1]J. Pieńkowski,
Słownik łacińsko- polski, Warszawa 1996, s.76.
[2]R. Walczak,
Prawne aspekty reklamy w ustawodawstwie polskim, europejskim i międzynarodowym. Orzecznictwo, Warszawa- Poznań 2001, s. 19.
[3]K. Grzybczyk,
Prawo reklamy, Warszawa 2008, s.15
powrót